Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka (PDF)
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3830-0 (PDF)
- DOI: 10.14746/amup.9788323238300
- Kategoria: Filologia Polska, Ebooki
- Data wydania: 2021
Książka wyrasta z przekonania o niesłuszności nagminnej krytyki edukacji. Autorka sugeruje, że docenienie szkoły może inspirować do podejmowania późniejszych prób zmiany kształcenia na lepsze. Dezaprobata raczej konserwuje dawne przyzwyczajenia niż wspiera w szukaniu nowych rozwiązań. Badaczka przekonuje, że konsekwencji jednostronnych i przez to niebezpiecznych sądów doświadczamy w procesie kolejnych reform. Przygląda się kierunkom zmian w najnowszych podręcznikach polonistycznych i zestawia je z uwagami czynionymi już w latach 90. XX wieku. Prezentuje materiały wywiedzione wprost z praktyki. Porównuje edukację w Polsce i szkole międzynarodowej. Opisuje działania inspirowane przez historyka, nauczycielki plastyki i przedsiębiorczości, a także efekty lekcji języka polskiego i przedmiotu nazwanego oblicza współczesnej kultury. Wiele z analizowanych propozycji miało miejsce w latach 2018/2019 oraz 2019/2020. Bohaterami większości tekstów są uczennice i uczniowie, a w centrum uwagi usytuowane są ich szkolne teksty. Metodyczny konkret nie tylko służy oglądowi edukacyjnej rzeczywistości. Umożliwia jej zdecydowanie bardziej panoramiczne obrazowanie, osadzenie na tle dawniejszej i współczesnej myśli metodycznej. Dokumentację tegoż stanowią przywoływane prace dotyczące rozmaitych opcji dydaktycznych. Różnice między nimi otwierają przed szkołą sferę wolności, zapewniając nauczycielkom i nauczycielom wybór najbliższej im koncepcji.
Wstęp. Po stronie uczniów, nauczycieli i dydaktyków
Część I
W POLSCE I NA ŚWIECIE
O roli uniwersyteckich mistrzów, dydaktyce i świecie wartości
Polonistyczny regres albo zawężanie uczniowskiej i nauczycielskiej swobody
Jeden uczeń, dwie szkoły – refleksje o edukacji w Polsce i poza jej granicami
Część II
SZKOLNA WSPÓLNOTA DYDAKTYCZNA
„Zakryte – odkryte”, o związkach akademickich praktyk badawczych i szkolnych
doświadczeniach poznawania nie tylko lokalności
Stare obrazy i nowe fotografie a dydaktyczne ożywianie także kulturowego archiwum
„Kulturowe DNA” – permanentna zmiana i polonistyczne praktyki inicjacyjne
Zdaniem uczniów – od starożytnych wzorców osobowych do „obrony polityczności
edukacji polonistycznej”
Jak Wokulski dotarł do Poznania? Uczniowskie odkrywanie Lalki nie tylko w trakcie
pandemii
Krótkie wprawki pisarskie, czyli coś więcej niż praktyczna stylistyka
Zakończenie. Uczniowskie postscriptum
Nota bibliograficzna
Indeks osobowy
Summary. Appreciating School. Didactic Theory and Methodological Practice
The book derives from the conviction about the unfairness of common criticism aimed at education. The author implies that appreciation of school may inspire further attempts to change the process of educating for the better. What disapprobation does is conserve long-time habits rather than promote the search for novel solutions. The researcher argues that, in the course of successive reforms, we have suffered the consequences of one-sided and thus dangerous judgements. She explores trends of changes in the most recent Polish language textbooks and juxtaposes them with the comments made as far back as in the 1990s. She presents materials originating straight from practice. She compares education in Poland to that in an international school. She describes the actions inspired by a historian, an art teacher and a business studies teacher, as well as the effects of Polish lessons and the subject called the facets of contemporary culture. Many of the proposals under examination occurred in 2018/2019 and 2019/2020. The protagonists of most texts are schoolgirls and schoolboys, and their written assignments occupy the centre of attention. Not only does the methodological nitty-gritty give an insight into the educational reality, but it also facilitates decidedly more panoramic imaging and placing of the said reality against the background of historical and contemporary methodological thought. This is documented by the cited papers concerning various didactic options. The differences between them open up the sphere of freedom for school, providing teachers with the choice of concepts that appeal to them most.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wstęp | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | e-book |
Format | 17,0 x 24,0 |
Język | polski |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Filologia Polska nr 227 |
ISSN | 0554-8179 |
ISBN | 978-83-232-3830-0 (PDF) |
DOI | 10.14746/amup.9788323238300 |
Liczba stron | 190 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 13,00 |